IMG_1371 IMG_7096b IMG_7198b IMG_7200b IMG_7203b IMG_7204b IMG_7612c

Ook dit jaar is geheel volgens traditie op de eerste vrijdagavond van het jaar de OliebollenCup verspeeld. Geheel volgens ritueel werd deze Cup georganiseerd door de winnaar van vorig jaar en bleef de activiteit tot het begin van het toernooi een verrassing voor de deelnemers. Dit jaar leverde dat in het begin wel enige vraagtekens op.

Remko had namelijk bedacht om iedereen blind te laten tafeltennissen; officieel ‘showdown’ genoemd. Hierbij rolt er een bal, gevuld met minuscule stalen kogeltjes over een tafel met zijwanden die aan beide uiteinden is voorzien van een doel. De kogeltjes bewegen in de bal wat geluid veroorzaakt, waardoor de bal auditief te lokaliseren is en middels een bat kunnen de spelers de bal tegenhouden en spelen. Hierbij moet de bal dan ook nog onder het tussenscherm door en bij de service eerst tegen een zijwand op de eigen helft ‘kaatsen’. Dit kaatsen, evenals het rollen van de bal over het speeloppervlak, veroorzaakt ook geluid en is zo dus ook een auditieve indicatie van de locatie van de bal.

IMG 0318.JPG

Om het voor ons als tafeltennissers een beetje draaglijk te maken heeft Remko assistenten geregeld in de vorm van showdownspelers van showdownvereniging Bon-Bini uit Wehl. Deze zogenoemde Bon-Bini-Pro’s versterkten de teams. Remko zelf en als grote verrassing Olaf hebben opgetreden als scheidsrechters om de wedstrijden in goede, eerlijke, objectieve banen te leiden. Want ja, blind een sport beoefenen maakt natuurlijk wel dat je niet ziet wat er gebeurt en het spelen zonder scheidsrechter de sport dan nog moeilijker wordt. De Bon-Bini-Pro’s hebben ons goed op weg geholpen en naarmate de avond vorderde, vorderde ook het fanatisme en de kunde. Ballen werden beter gelokaliseerd, gerichter teruggespeeld maar ook gerichter opgevangen en verdedigd. Dit leverde spannende partijtjes op en Remko en Olaf hebben hier netjes en duidelijk in gedirigeerd.

Het was een zeer geslaagde complete avond, met fanatisme maar ook sportiviteit, onderlinge krachtmetingen maar ook gezelligheid. Kortom, alle ingredienten voor een leuk avondtoernooi. Tussen de drie rondes door had Remko nog een verrassing voor ons in de vorm van een demowedstrijd. Twee Bon-Bini-Pro’s uit de hoogste klasse namen het tegen elkaar op met Remko als scheidsrechter. Wat kan die sport snel gaan zeg! En wat doen wij verkeerd ...

Het blijft ergens toch wel een TIAN-toernooi, dus de finales werden gespeeld ZONDER de Bon-Bini-Pro’s. Ook dit leverde twee mooie finales op met verrassende uitslagen. Aart&Jeroen gingen na veel inspanning, een redelijk gelijk opgaande score-aantal en gebruikmakend van de volledige 15 minuten speeltijd met de Cup naar huis en ook met de wetenschap dat zij het volgend jaar mogen organiseren.

Aart&Jeroen, gefeliciteerd en succes met de organisatie voor volgend jaar.
IMG 0328.JPG
De Bon-Bini-Pro’s hebben zich zeer welkom gevoeld en het als een leuke manier van ervaring uitwisselen ervaren. En dit hebben zij inmiddels ook vermeld op hun sociale mediakanaal; inclusief actiefilmpje.

Op naar de OliebollenCup 2021!

Namens de OliebollenCup 2020 organisatie,
Remko.